Geschiedenis

Wat is scratch?

Een scratch uitvoering van het Oratorium Messiah van G.F. Handel houdt in dat dit werk op één dag wordt ingestudeerd en uitgevoerd.

De deelnemers aan deze scratch performance, dus zowel de koorleden als de orkestleden, hebben thuis hun partijen ingestudeerd, nadat zij zich hiervoor hebben ingeschreven.

Onder leiding van “onze dirigent” Jules van Hessen wordt er door de deelnemers, inclusief de vier solisten, een lange dag geconcentreerd gerepeteerd. De ervaring heeft ons geleerd dat zeker met Jules van Hessen als dirigent dit voor de deelnemers een intensieve maar ook een plezierige en ontspannen dag is.

’s Morgens met niets beginnen, ofwel “from scratch” en ’s avonds de Messiah integraal uitvoeren in onze prachtige Sint Jacobskerk.

Het ontstaan

De eerste Scratch Messiah dateert van 1974 in de prachtige Royal Albert Hall in Londen onder leiding van Gavin Park, later overgenomen door niemand minder dan Sir David Willcocks die dit gedaan heeft tot 2010. Hij stond ieder jaar weer voor zo’n 3000 zangers en zangeressen, een orkest met het grote concertorgel ter ondersteuning van dit massale geheel. Nu doet al jaren Brian Kay de directie.

Jaren later werd dit opgepikt in Leiden en in 2000 in Vlissingen door onze “founding father” Leo Smit die toen Jules van Hessen als dirigent vroeg en die wij dus nog steeds in al die jaren als dirigent en inspirator mogen begroeten.

Waarom het Oratorium Messiah van G.F. Händel?

Omdat dit werk van Handel zich daar goed voor leent, niet in de laatste plaats omdat dit gemakkelijke muziek zou zijn. Integendeel. Maar het is wel heel toegankelijke muziek met mooie melodieën en natuurlijk het beroemde Hallelujah koor.

Tenslotte is de weliswaar G.F. Handel In Duitsland geboren, maar hij heeft het grootste deel van zijn leven in Groot Brittannië doorgebracht en is daar ook gestorven en bijgezet in een praalgraf van de Westminster Abbey in Londen. Het was daarom niet zo gek dat de stichters van ‘The Really Big Chorus’ van de eerste Scratch Messiah in Londen, voor dit werk gekozen hebben. Maar tegenwoordig worden op veel plaatsen ook andere werken in scratch uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld ‘The Armed Man’ van Carl Jenkins, het Requiem van John Rutter, het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach en zelfs de Matthäus Passion.